neděle 10. dubna 2016

Kniha ztracených věcí (John Connolly)

V této knize sledujeme postavu dvanáctiletého Davida, který právě přišel o maminku a zůstal sám se svým otcem. Ztráta maminky je pro Davida nepřekonatelnou záležitostí, a proto se těžko vyrovnává i s faktem, že se jeho otec opět zamiloval a se svojí novou ženou Rose čeká miminko. David se rozhodne Rose ignorovat a stejně tak i malého Georgieho, který se stal jeho nevlastním, mladším bratrem. V rodině tak nastávají situace, které vtloukají klín mezi všechny rodinné příslušníky, včetně Davida a jeho otce. K tomu všemu k Davidovi začínají mluvit knihy a do jeho světa vstupuje podivná postava Hákáče, která pochází ze světa pohádkových příběhů. David se vydává na cestu pohádkovým světem, na které se setkává s podivnými, místy děsivými a nebezpečnými postavami. Navazuje však i nová přátelství, vyrovnává se se smrtí, která ho nemilosrdně obklopuje a z dětského hrdiny se pomalu stává dospělým jedincem. 


"Příběh o smutku a o ztrátě, o věrnosti a lásce a o zázračné síle vyprávěných příběhů."

Výše zmíněná věta pochází z oficiální anotace, kterou je prezentována na databázi knih. Dnes už není pravidlem, aby kniha splňovala to, co ve své anotaci slibuje. U této knihy je tomu však jinak. Skutečně se jedná o příběh, který je snad jedním z nejdepresivnějších příběhů, který jsem doposud četl.

Trochu mě překvapuje, že když jsem si byl knihu půjčovat v knihovně, nalezl jsem jí v dětském oddělení, které je určeno pro ty nejmladší čtenáře. Nemohu se rozhodnout, zda bych dětem tuto knihu doporučil. John Connolly sice vytvořil svět plný pohádkových bytostí, ale pozměnil je způsobem, který je pro děti celkem drsný. Smrt je v této knize běžnou věcí a v knize se nacházejí postavy i situace, které by děti nemuseli pochopit. Knihu bych proto doporučil pro věkovou kategorii, která je totožná s věkem hlavního hrdiny. A to tedy dvanáct až třináct let.

Plně však knihu docení dospělí čtenáři, kteří vědí, jak už to v životě chodí a budou vnímat veškeré detaily, které tato kniha obsahuje. Autor si s příběhem krásně vyhrál a to nejen s pohádkovými postavami, které výrazně pozměnil, ale i s celkovým konceptem, který je natolik hluboký, že mě nejednou donutil, abych se zamyslel ne jen nad knihou, ale i nad životem jako takovým. A to se nepovede každé knize.

I když jsem věděl, že tato kniha má skvělé ohlasy, přistupoval jsem k ní obezřetně. Už se mnohokrát stalo, že mě kniha zklamala právě proto, že jsem po skvělých ohlasech čekal něco víc, než co jsem od knihy opravdu dostal. Kniha ztracených věcí je ovšem knihou, která naplňuje vše co slibuje a přidává navrch ještě něco navíc, a to skvěle propracovaný příběh. Autor mě touto knihou a svým spisovatelským umem, velice navnadil na další jeho díla.

HODNOCENÍ: 95%



5 komentářů:

  1. Díky za doporučení, knihu si určitě přidám na svůj čtecí seznam.

    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš za co :) A to jsem si myslel, že o této knize už každý slyšel :D. Ale jsem rád, že jsem tě k této knize přivedl zrovna já :)

      Vymazat
  2. Skvělá recenze! :) Já mám hodně ráda takové ty knihy na pomezí dětské a dospělé literatury - asi proto, že jsem nikdy nevyrostla z pohádek, ale až moc infantilní příběhy už také nejsou nic pro mě. Tohle vypadá, že by mě rozhodně mohlo bavit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Jsem rád, že se ti recenze líbí :)
      Jak tak čtu tvojí zprávu, tak Kniha ztracených věcí je přesně tou knihou, kterou by sis měla přečíst, protože tě bude určitě bavit! :)

      Vymazat
  3. Ahooj knížku sháním a nikde ji nemůžu sehnat :'( pokud někdo prodáváte určitě se ozvěte :)

    OdpovědětVymazat