úterý 11. dubna 2017

Něco víc (Patrick Ness)


Patrick Ness je autorem, jehož spisovatelská hvězda stále stoupá a to dokonce i v naší domovině. Přesto jsem od tohoto autora ještě nic nečetl. Pak se ovšem objevila kniha Něco víc a já jsem hned věděl, že přesně tuhle knihu si chci přečíst. Anotace zněla opravdu zajímavě a já se hrozně chtěl dozvědět, jaký příběh bude následovat. Hned na začátku vám mohu prozradit, že mě kniha nezklamala. Ale abychom nepředbíhali, pojďme si říct, o čem vlastně kniha je.

Příběh začíná celkem netradičně, a to smrtí hlavní postavy. Šestnáctiletý Seth se rozhodne skoncovat se svým životem, a to tak, že se utopí v oceánu. Po pár řádkách je jasné, že se mu jeho záměr podaří a ví to i Seth. Zachytí ho spodní proud a jeho život ukončí několika nárazy o nedaleký útes, které zapříčiní zlomená žebra a rozraženou lebku. O to větším překvapením je, když se Seth probouzí. Probouzí se zcela nahý, rozrušený a osamělý na místě, které opustil už kdysi dávno. Je tohle představa jeho pekla? Je mrtvý nebo se mu zázračným způsobem podařilo přežít?! Může za tím vším být něco víc?

Tohle je všechno, co jsem ochotný vám k příběhu sdělit. Pokud vás popis nalákal, výborně. Pokud vás naštvalo, že jsem vás nalákal a neřekl vám dostatečné množství informací, skvělé. Přesně tady jsem vás potřeboval mít, protože kouzlo této knihy je v tom, že nevíte o čem je. A věřte tomu, že to nebudete vědět ani v polovině knihy. Možná ani až budete kousek za polovinou. A v tom je ta síla této knihy, protože bude velice těžké jí odložit, dokud se nedozvíte o co jde.

Teď si možná říkáte, že to bude asi pěkně nudná kniha, když k odhalení dojde až k jejímu konci. Hrozně by jste se ale mýlili. Patrick Ness se mi představil tím nejlepším způsobem, jakým mohl. Zaujal mě svým stylem psaní a přesvědčil mě o tom, že si na svých příbězích dává záležet. Alespoň pro tuto knihu to tedy platí. Autor má celou knihu skvěle promyšlenou a dokáže čtenáře zaujmout i chvílemi, kdy se vlastně nic neděje. To se ne každému autorovi podaří.

Na zadní stránce této knihy, u představení autora, si můžete přečíst, že píše knihy pro mladé, které zaujmou i dospělé. Pod to se u téhle knihy můžu podepsat. Autor navíc píše i napříč žánry, takže si na své přijde téměř každý. Tato kniha začíná jako mysteriózní román, ale pak se z toho najednou stane podařené sci-fi, které v sobě nese i trochu psychologie a pár filozofických otázek. Chvílemi jsem měl i pocit, že se tak okrajově pohybuje na hraně dystopie. Ku podivu tohle všechno spolu skvěle funguje a z jednoho žánru to postupně přechází do druhého, aniž by jste to postřehli.

Kniha je rozdělena do čtyř částí. Já osobně jsem si zamiloval nejvíce tu první, protože měla nejlepší atmosféru. Autor se v této části zaměřuje především na hlavní postavu Setha a na jeho psychologickou stránku. Navíc na mě dolehla jistá ponurost místa, na kterém se Seth probudil a úplně jsem se v tom utopil. Hodně tomu napomohli i flashbacky, které Seth prožívá a dozvídáme se něco o jeho minulosti, až se dostaneme k tomu, co ho přimělo spáchat sebevraždu. V této části je i hodně emocí, které na mě kupodivu hodně zapůsobily. Setha jsem si prostě zamiloval, a i když může někdo první část považovat za tu pomalejší a nezajímavou, já si jí na knize užil opravdu nejvíce.

Nemohu opomenout ani grafickou stránku knihy, a to především obálku, která je opravdu zvláštní. Když se podíváte na obrázek, může se vám zdát moc jednoduchá, možná i nic neříkající. To ale není pravda. Tahle obálka je velice originální, protože ony žluté dveře, které můžete na obrázku nahoře vidět, jsou do obálky vyříznuté a vzbuzují tak dojem dveří, kterými vstoupíte do příběhu. Tenhle nápad se mi velmi líbí. A když se na obálku podívám teď, vidím v ní i jistou spojitost s příběhem.

Aby ale těch superlativ nebylo mnoho, i v této knize se našlo pár věcí, které bych vytkl. Nebyl bych to já, aby se něco nenašlo. Jak už jsem výše poznamenal, první část na mě hodně zapůsobila. Další části byly stále velmi dobré, ale už nedosahovali toho, co mi dala část první. Působily na mě už trochu více pro mladistvé čtenáře, a to samé se dá říct i o postavách, které se v příběhu vyskytly. Některé na mě působily trochu klišoidně, ale byly stále dobré. A teď asi přijde to, co mi na knize vadilo nejvíc, a to byla celková zápletka. Teď mě prosím nechápejte špatně. Hlavní zápletka je skvělá, originální a výborně vymyšlená. Já jsem ovšem doufal v trochu jinou zápletkou, protože zrovna tomuto směru příběhu moc neholduji. Ale i tak to bylo opravdu skvělé.

Když to celé shrnu, tak jsem s knihou naprosto spokojený, hezky se na ní kouká, nedá se od ní odtrhnout a je velice originální. Kdybych neměl od zápletky trochu jiná očekávání, určitě by šla v hodnocení o dost výše. Trochu mě to mrzí, protože ta kniha za to nemůže, ale prostě nemůžu jinak. Každopádně ji jednoznačně doporučuji, a to především těm, kteří mají rádi trochu sci-fi a originální příběhy. Tahle kniha rozhodně nezklame. Osobně si myslím, že se k ní minimálně ještě jednou vrátím. Alespoň k její první části.

HODNOCENÍ: 87%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství:


Žádné komentáře:

Okomentovat