středa 6. prosince 2017

Oheň srdce (Kate A. Boorman)


Oheň srdce je třetím dílem, který uzavírá trilogii Smrtná zima, jejíž první díl vyvolal mezi čtenáři rozporuplné pocity. Mně osobně se Smrtná zima líbila, a to samé platí i pro druhý díl, který nese název Temná tání. Závěrečného dílu jsem se ale stejně bál, protože mohl být skvěle uzavřen, ale taky mohl celou sérii pěkně zkazit. Rozhodl jsem se, že nebudu dlouho vyčkávat a hned co u náš Oheň srdce vyšel, jsem se do něho okamžitě pustil.

Třetí díl se otevírá tam, kde předešlý díl skončil. Posunuli jsme se jen o pár týdnů dopředu, ale nic převratného se za tu dobu nestalo. Emmelin se usídlila se svým nejlepším přítelem Tomem v Matisině vesnici, kde žijí prvotní obyvatelé. V této vesnice poznávají nejen nové lidi, ale i nový způsob života, než který znaly ze své osady. Mohlo by se zdát, že je vše idylické, kdyby se nad všemi neklenul mrak, který nese název Dominium. Dominium si totiž činí nároky na veškeré pozemky a je na Emmelin, aby Dominiu učinila nabídku, která by mohla mezi těmi dvěma odlišnými světy uzavřít dohodu.

Nejedná se o nic jiného, než o lék na krvácení, které postihuje mnoho lidí a na nějž existuje jen jediný lék, který se skrývá v určité bylině. Jak se ale ukazuje, tak lék, který prozatím užíval Matisin lid přestal účinkovat a krvácení si opět nachází nové oběti. Naše snící děvčata však mají věštecké sny, které je nepřetržitě vedou zpět k pevnosti, kde celá cesta započala a odkud pochází Emmelin. Nezbývá nic jiného, než zjistit odpovědi na všechny otázky a vydat se zpět na cestu "domů". Venku však není bezpečno a cesta rozhodně není krátká.

Jak jsem se zmínil již na začátku recenze, tak tuto sérii jsem si v celku oblíbil. Nic na tom nezměnil ani poslední díl, který se mi překvapivě líbil úplně stejně, jako předešlé dva díly. Zásluhy na tom nemá nikdo jiný, než autorka Kate A. Boorman, která jako by si vzala k srdci výhrady čtenářů, které se vztahovaly nejen na příběh, ale i na postavy a rozhodla se s tím něco udělat. Posun je rozhodně znát, a to i na stylu psaní, který lehce plyne, a to i v případech, že probíhá velice akční scéna.

Místy to však vypadá, jako kdyby autorka zbytečně chvátala. Dala si sice práci s popisem Matisiny vesnice a jejich způsobům života, ale podle mě tomu věnovala až zbytečně moc stránek. Nejvíce jsem se v tomto díle těšil na Emmelinin návrat do pevnosti, k tomu však došlo na posledních 60 stránkách a navíc jen tak mimoděk, jako by se při jejím odchodu nic nestalo. I když jsem si první část knihy hodně užíval, tak bych byl radši, kdyby se radši více věnovala návratu do pevnosti.

Knize však nechyběla akce ani napětí a dokonce mi ani nevadily moc postavy, s kterými jsem měl v předešlých dílech místy problém. Z Emmelin se stala celkem slušná hrdinka, která sice není dokonalá, ale odvaha jí tedy rozhodně nechybí. Dokonce si už ani nezpůsobuje sama bolest, aby přišla na jiné myšlenky. Tedy alespoň to nedělá tak často, jako tomu bylo u prvního dílu. Ostatní postavy se mi také líbily, i když se autorka podle mě mohla ještě trochu více ponořit do jednotlivých, vztahových linek. Jen by ještě postavy nemusely dělat ty samé chyby, jakých se dopustily v předešlém díle, ale to už bychom asi chtěli trochu moc.

Co se týče obálky, tak nemá cenu tady o ničem polemizovat, protože jak jsme zvyklí, nakladatelství Host odvedlo opět skvělou práci, a to na celé této trilogii. Obálky jsou jednoduché, krásně spolu korespondují a jakoby i souzněly s obsahem, který se v knihách skrývá. A to se nepovede u každé knihy. Prostě tady je to jasná 100% práce.

Ve výsledku jsem tedy se závěrečným dílem spokojen a vlastně jsem stejně tak spokojen i s celou touto trilogií. Není to nic, co by učinilo převrat v rámci YA literatury, ale má rozhodně co nabídnout. Vlastně do dnes nevím, do jakého časového období bych tento příběh zařadil. Mohl by se klidně odehrávat v minulosti, ale stejně tak by mohlo jít i o dystopický svět, který by se mohl odehrávat v přítomnosti. Na tom ale nezáleží. Hlavní je, že jsem si tyto knihy opravdu skvěle užil a za sebe je můžu doporučit.

HODNOCENÍ: 80%

Žádné komentáře:

Okomentovat