sobota 17. března 2018

Nejdelší den Adama T. (Patrick Ness)


Patrick Ness se v poslední době stal literární hvězdou a jedním z nejvyhledávanějších autorů knih pro dospívající čtenáře. Síla jeho knih ale spočívá v tom, že i když jsou primárně určené mládeži, jejichž věk koresponduje s hlavními hrdiny autorových příběhů, své si v nich najdou i dospělý jedinci, kteří se na příběhy dívají zase z jiného pohledu. Nejinak je tomu i u autorovi nejnovější knihy, která nese zvláštní název "Nejdelší den Adama T."

Dalo by se říci, že název přesně vystihuje to, co dostaneme od příběhu. Prožijeme totiž jeden den Adama Thorna, který se bude zdát opravdu tím nejdelším dnem. Adam se totiž nachází ve složité životní situaci. Jako potomek pastora by měl být synem, který bude pokračovat v otcových šlépějích, nebude dělat problémy a bude oddán své víře. To ovšem není tak jednoduché, obzvláště, když je Adam gay, právě se rozešel se svojí životní láskou a v práci to taky nestojí za nic. Adam se v tento jediný den bude muset postavit mnohým překážkám, ať už je to jeho otec nebo hrozící ztráta práce. Jediné pozitivní v tomto dni je oslava. Oslava, která ovšem bude mít za následek to, že Adamova láska odjede a navždy o něho přijde.

Do příběhu jsou vloženy ještě kratší kapitoly, které vyprávějí o dívce, která byla zavražděna a nyní se rozhodne vypátrat svého vraha a vyřídit si s ním své účty. K tomuto příběhu mohu říci jen to, že jsem ho vlastně nepochopil. Patrick Ness do této linie zapletl silné fantasy prvky, které působí, jako by se odehrávaly v jiném světě. Nejspíše to mohl být předobraz druhého břehu. Autorova představivost je ale určitě o dost lepší než ta moje, protože jsem se v těchto částech ztrácel a nedokázal jsem přesně určit, co se odehrává.

Když ale opět přijdou kapitoly, kde je hlavní postavou Adam, byl jsem ve svém živlu. Jak je u autora zvykem, vzal poměrně jednoduché, řekl bych banální téma. Mladý chlapec, jeden den a problémy homosexuality. Nesměl by to ale být Patrick Ness, aby z jednoduchého námětu nevytěžil všechno, co se dá. Kniha má tak úplně všechno. Skvěle vybudované charaktery postav, silné emocionální chvíle a nechybí ani trocha toho sexu. Musím ocenit, že se autor nebál toho, aby se trochu u sexuálních scén rozepsal, protože se většinou autoři tomuto tématu vyhýbají a opomíjí ho. Za to klobouk dolu.

Nejdelší den Adama T. je mojí druhou knihou od Patricka Nesse a trochu jsem se obával, že by mě mohla zklamat, protože jsem její vydání dlouho očekával. Věřil jsem totiž tomu, že přesně tenhle styl knihy, by autorovi mohl sedět. První knihou od Nesse pro mě totiž bylo " Něco víc" a byly to právě ty sci-fi prvky, které mi příběh trochu zkazily. Proto u mě Nejdelší den Adama T. předčil očekávání a stává se zatím nejlepší knihou, kterou jsem od autora četl.

Při čtení jsem se neubránil tomu, abych si jednotlivé charaktery skutečně zamiloval a velice na mě tak působily emocionální a vypjaté chvíle, kterých se v této knize nachází poměrně dost. Fandil jsem Adamovi a přál jsem si, aby nalezl to své místo v tomto světě, kde by byl spokojený a obklopený lidmi, kteří mu budou jeho lásku oplácet. Trochu jsem se ale obával i toho, že závěr knihy by mohl být tragický.

I přesto, že byl příběh tak moc emocionální a hluboký, se našel prostor na trochu toho humoru. O ten se nejvíce starala Adamova nejlepší přítelkyně Angelina. Rozhovory mezi nimi mi vždycky vykouzlily úsměv na tváři a trochu odlehčily ten smutek, který na mě začínal z knihy doléhat. Určité emoce vycházejí již ze samotné obálky, která je překrásná a přijde mi, že k příběhu perfektně pasuje.

Nejdelší den Adama T. je knihou, která přináší hluboký a emocionální příběh mladého teenagera, který se snaží vypořádat se svými problémy a jednoduše chce být šťastný. I přes jeho mladiství věk jde ale o knihu, kterou by nemělo opomíjet dospělejší publikum, protože by si z této knihy mohlo hodně odnést. Pokud tedy nad touto knihou přemýšlíte, výrazně vás nepobuřuje homosexuální tématika, anebo hledáte knihu stylem "podobnou Paní Dallowayové," rozhodně zkuste tuto knihu. Já jsem si u ní příjemně odpočinul a užil jsem si jí!

HODNOCENÍ: 92%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Slovart a jejímu "novému" labelu Booklab, díky kterému se k nám dostávají takové skvělé knihy. 

Žádné komentáře:

Okomentovat