středa 16. května 2018

Nesmrtelní z Meluhy (Amish Tripathi)


Nesmrtelní z Meluhy je kniha, která je v poslední době hodně vidět. Není se ani čemu divit, protože je opravdu na co se koukat. Začnu tedy poněkud netradičně a v první řadě pochválím obálku, protože tahle obálka se skutečně povedla a myslím si, že je to i případ, kdy obálka prodává. Když se k tomu ještě přidá šikovná anotace, kterou tato kniha rozhodně má, není co řešit a knihu prostě člověk musí mít. O to více, když je autor označen za Tolkiena východu. A proto mě hrozně mrzí, že zrovna já spadám mezi ty, které tato kniha bohužel neuchvátila. 

V první řadě by ale bylo dobré si říci, o čem že to kniha vlastně je. Kniha se odehrává v roce 1900 před naší letopočtem na území dnešní Indie, kde se dříve rozprostíralo území zvané Meluha. Právě z Meluhy pochází muž, který právě nalezl "barbara" Shivu a žádá ho, aby ho společně s jeho družinou následoval do země Meluha, která potřebuje Shivovu pomoc. Jakkoliv je to Shivovi podivné, sjednotí své druhy a vydává se na dalekou pouť. Jak se ukazuje, Meluha je skutečně překrásným a koordinovaným místem, které poskytne Shivovi vřelé uvítání a pobyt. 

Shivovi je však podivné, jak často se setkává s oslovením můj pane, která se vztahuje na jeho osobu. Vždyť je přeci obyčejným Tibeťanem a neudělal nic zvláštního. Naopak si v sobě nese tajemství, které ho nepřestává pronásledovat. Ukáže se, že právě Shiva by mohl být vyvoleným hrdinou, který může zachránit Melužany před hroznými Nagy, kteří jsou znetvořenými bojovníky, jenž nemají s nikým slitování. Shiva toto tvrzení odmítá, ale je ochotný Melužanům i tak pomoci. A to ještě neví, že brzy potká ženu, která zasáhne jeho srdce. 

Jak už jsem výše zmiňoval, tahle kniha má všechno, co je k prodeji potřeba. Má skvěle atmosferickou obálku, dobře sestavenou anotaci a dobrý marketing. Ono když se o knize řekne, že bylo prodáno přes 4 miliony výtisků po celém světě, určitě na ní musí být něco zvláštního. Já osobně jsem od knihy očekával, že mi především dá možnost nahlédnout pořádně do indické kultury a předloží mi parádní fantasy příběh s bojovníky, kteří již dávno nejsou lidmi a nesou na sobě známky deformace. Možná že jsem všechno z toho dostal, ale rozhodně ne v takové formě, v jaké bych očekával. 

Trochu té indické kultury na mě dýchlo, ale převážně to bylo jen z orientálních jmen a výrazů, kterých je plná kniha. Někomu možná tyto výrazy budou vadit, ale mě kupodivu nějakým způsobem při čtení nerušily. Dokonce jsem ani moc nevyužíval slovníček pojmů na konci knihy, protože mi autor vše poměrně dobře vysvětlil, takže nebylo nutné slovníček neustále používat. Kromě toho bych ale vůbec nepoznal, že jde o knihu, která je zařazena do indického prostředí a má inspiraci v indické mytologii.

Základním problémem asi bylo to, že autor nešel v příběhu příliš do hloubky, ale stále se držel na povrchu, což mě u této knihy celkem mrzelo. Sice to má za následek to, že se kniha čte opravdu rychle a nenáročně, ale na druhou stranu působí nepromyšleným a uspěchaným dojmem. Jako by autor dostal nápad napsat knihu, druhý den si stanovil téma a prostě začal psát, až se rozhodl, že právě teď nastal ten správný čas knihu ukončit. A tak se stalo to, že na mě kniha začala působit trochu nudně.

Vlastně mi tak přijde, že se v knize opakovali stále ty samé a samé věci a nikdy nenastal moment, kdy by mě autor skutečně šokoval, nebo přišel s něčím, co bych vyloženě neočekával. Hlavní postava byla vlastně neustále na cestách, bojovala nebo poslouchala příběhy jiných lidí, a to neustále dokola, dokola a dokola, až přišel samotný závěr. A to nemluvím o tom, že jsem moc nepochopil, co je na Shivovi natolik jiného a úžasného, že zrovna on je tím vyvoleným. Na mě působil celkem dětinsky a naprosto obyčejně, bez jakýchkoliv předpokladů hrdiny. Hodně jsem tedy musel bojovat s tím, abych knihu vůbec dočetl a nebýt to recenzní výtisk, tak bych knihu přestal číst někde v polovině a už bych se k ní nikdy nevrátil.

Ačkoliv za sebe knihu nemohu doporučit, rozhodně nemůžu ani říct, že by nezasluhovala žádnou pozornost. Své fanoušky si jistě najde, a dokonce si je i našla. Je docela možné, že se autor teprve rozepisuje, protože pokud jsou mé informace správné, jsou Nesmrtelní z Meluhy autorovou prvotinou a následují po ní další dva díly. Je tedy docela možné, že se autor v následujících dílech zlepší a vytříbí svůj styl a rozvine příběh a prostředí více do hloubky. U tohoto zjištění však budu už nejspíše chybět, protože se rozhodně nechystám další díly číst. Toto byl krok vedle a knihy mi nepadla zrovna do mého vkusu


HODNOCENÍ: 39% 

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství OMEGA. Pokud vás tato kniha i přes mojí ne příliš pozitivní recenzi zaujala,  můžete ji zakoupit přímo na stránkách nakladatelství OMEGA, nebo na stránkách KNIHKUPECTVÍ DOBROVSKÝ. 

Žádné komentáře:

Okomentovat