neděle 5. října 2014

Jestli zůstanu ( Gayle Forman)

Nakladatelství: Ikar

Stran: 184
Rok vydání v ČR: 2011

Anotace: Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat.


Musím říct, že "Jestli zůstanu" jsem vůbec neměl v plánu číst. Vlastně se mi do rukou dostala úplnou náhodou. Najednou se stalo, že byl víkend, já dočetl jednu knihu a byl jsem daleko od své knihovny s mými knihami a zrovna měl chuť číst. Nezbývalo nic jiného, než zajít do knihovny. Tam se mi tahle kniha dostala do ruky, a protože jsem tuhle knihu měl zafixovanou jako tu, kterou všichni zrovna čtou a většina jí chválí, vzal jsem si ji. 


Kniha vypráví o šestnáctileté Mie, která společně se svojí rodinou prožije autonehodu. Po nárazu hledí na své mrtvé rodiče a k jejímu nepochopení i na sebe, jak sedí zaklíněna v autě. I po převozu do nemocnice je její duch stále mimo tělo a Mia je tak svědkem emočně nabitých scén, kdy je navštěvována svými příbuznými, svými přáteli a svým přítelem Adamem, který pro ni mnoho znamená. Po dobu těchto návštěv si Mia pokládá stále jednu otázku. Zůstane se svými blízkými a bude žít dále svůj život, nebo odejde za rodiči, kteří nepřežili autonehodu, ale znamenají pro ni vše ??

Gayle Formanová napsala velmi citlivý příběh. Je to příběh o rodině, pro kterou jsou nejdůležitější její členové a dále pak hudba, která je provází jejich životy. Kniha je psána v ich formě a je rozdělena do dvou období. Prostřednictvím Miiných vzpomínek se dostáváme do minulosti a přibližujeme si postavy a jejich vztahy mezi sebou. Tyto vzpomínky pak dělají příběh v přítomnosti o to emocionálnější.

Velkým kladem této knihy je její délka. Kniha je krátká a dá se přečíst během pár hodin. Dalším kladem je obálka. Myslím teď tu obálku z prvního vydání, které můžete vidět na přiložených fotografiích. Sice moc nechápu význam toho motýla v horní části knihy, ale asi nemá smysl se nad tím nějak extra pozastavovat. 

Záporů má kniha z mého pohledu jen poskrovnu. Asi největším záporem pro mě byl závěr. Musel jsem si poslední odstavec přečíst několikrát, abych zjistil, jak to vlastně dopadlo. Možná mám takový problém jen já, ale dalo se to prostě napsat jasně. Dalším záporem je označení kapitol, ale to nemá na mé hodnocení knihy žádný vliv. 

Knihu bych doporučil všem, kteří mají rádi romantické příběhy a hledají knihu, která je jednoduchá se silným příběhem. I když jde o knihu, která je napsána spíše pro dámské publikum, myslím, že po ní mohou klidně sáhnout i muži. Kniha určitě stojí za přečtení.

HODNOCENÍ: 90%

P.S.: Jde o mojí první recenzi s fotografiemi. Protože nejsem žádný fotograf, ptám se vás, čtenářů mého blogu. Mám k recenzím přidávat podobné fotografie, nebo nechat recenze takové, jako jsem dělával doposud. Vážně nevím. Děkuji každému za jeho názor.


Četli jste "Jestli zůstanu" ?? Co na knihu říkáte a co říkáte případně na film ?? Má cenu si na film zajít, nebo mi to zkazí dojem z knihy ??

Žádné komentáře:

Okomentovat