pátek 10. října 2014

Monument 14 (Emmy Laybourne)

Nakladatelství: Baronet 
Stran: 292
Rok vydání v ČR: 2013

ANOTACE: Tvá matka na tebe křičí, že nestihneš autobus. Vidí, jak se blíží ulicí. Nezastavíš se a neobejmeš ji, neřekneš jí, že ji máš rád. Nepoděkuješ jí, že je hodná, laskavá a trpělivá máma. Jistě že ne – jen seběhneš schody a utíkáš na roh ulice. Kdybys ale věděl, že je to naposled, co mámu vidíš, nejspíš by sis přál, aby ses zastavil a všechny ty věci udělal. Možná i za cenu, že by ti autobus ujel. Ale autobus se už blížil, tak jsem se rozběhl. Čtrnáct dětí. Jeden supermarket. A milion věcí, které nabraly špatný směr.


Monument 14 je Young Adult dystopie, která se zaměřuje na skupinu školáků v prostředí postapokalyptického světa. Začalo to vše stejně jako každý jiný den. Je ráno, autobus do školy už skoro odjíždí a na poslední chvíli ho stihneš. Dean a ostatní školáci by si asi přáli, aby jim ten autobus tentokrát opravdu ujel. Po cestě do školy se z nebe začnou sypat kroupy různých velikostí, které zapříčiní autohavárii jednoho z autobusů. Děti které nehodu přežili, jsou přibrány do druhého autobusu a zavezeni do supermarketu, který se stane jejich novým domovem a útočištěm. Dokáží různě staří studenti vytvořit mezi sebou přátelství tak silné, aby mohli jeden druhému věřit a postavit se tak čelem apokalyptickému světu ??

Knihu Monument 14 od Emmy Laybourne jsem si chtěl přečíst již dlouho. Upoutala mě jak svojí anotací, tak i obálkou. Teď když v ruce knihu konečně držím, bohužel jen z knihovny, nemůžu se nějak rozhodnout, zda je obálka malovaná, nebo je to foto obálka. Ať je to tak nebo tak, obálka je celkem zdařilá.

Když se zaměřím na klady, které jsem v knize našel, zjišťuji že jich mám hned několik. Jako první bych tu zmínil plánek supermarketu, který významně pomůže k lepší orientaci. Jako další plus, a to asi největší, je to, že kniha napínavý příběh začíná již od první stránky. Čtenář je tak rychle vtažen do děje a pak si autorka mohla dovolit uprostřed knihy zvolnit a popsat charaktery postav a vznikající vztahy. Velmi také oceňuji nápaditost děje. Vysvětlení různých účinků viru na studenty mě velmi překvapilo a potěšilo, protože nejde o žádné z klišé. A závěr ? No nečekal sem to !

Kdybych se měl zaměřit na zápory knihy, asi bych na žádné nepřišel. Délka knihy je tak akorát, jen  příběh je místy občas zdlouhavá a místy trochu stereotypní. Zkrátka jsem se místy musel trochu prokousávat dějem, ale nebylo to žádné peklo a závěr knihy za to stál.

Knihu bych doporučil spíše mladším čtenářům kolem 15 let věku, ale i člověk přes dvacet let jako jsem já si v knize našel to svoje, a tak bych Monument 14 nerad zaškatulkoval jako knihu výhradně pro teenagery. Kniha je oddychová, dokáže nadchnout a překvapit a tak pokud máte rádi dystopie, nebo knihy s postapokalyptickým tématem, určitě si Monument 14 přečtěte. Já osobně se těším, až si přečtu další pokračování

HODNOCENÍ:  80%

Četli jste Monument 14 a další pokračování této série ?? Co na knihu říkáte ?? 

3 komentáře:

  1. Já na této dystopii oceňuji hlavně postavy, jsou různorodé, každá má své slabé i silné chvilky a chovají se relativně reálně a ne jako superhrdinové, těším se na třetí díl! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jo ta různorodost postav je skvělá. Já si dnes chci v knihovně půjčit druhý díl a jsem zvědav, jestli bude alespoň stejně tak dobrý, jako díl první :)

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den
    jak se dneska máš?

    Píšeme, abychom vás informovali o naší úvěrové společnosti nabízející půjčky fyzickým osobám, společnostem a organizacím, nabízíme půjčku se 3% úrokovou sazbou na 1 až 10 let a částku naší půjčky v rozmezí od 1 000,00 do 10 000 000,00 USD.
    Těšíme se, že s vámi budeme spolupracovat na zajištění bezpečných a legálních transakcí.

    Děkujeme, že jste si našli čas na přečtení našich zpráv, protože
    čekáme na váš laskavý e-mail s odpovědí prostřednictvím:
    nelsonwealthfinacialloanservic@gmail.com

    OdpovědětVymazat