úterý 23. prosince 2014

Divergence (Veronica Roth)

Nakladatelství: Albatros Media - COOBOO
Počet Stran: 344
Rok vydání v ČR: 2012

Divergence vzešla z ruky mladičké autorky Veronici Roth v roce 2011. Její prvotina se ihned stala hitem a byla označována za dystopii, která předčila i samotné Hunger games. Já jako fanoušek Hunger games jsem se s takovýmto tvrzením nemohl smířit a musel jsem zjistit, co je na tom pravdy. Knih které byly s Hunger games srovnávány je mnoho, a i přes moji oblibu k HG ve své duši knihomola stále doufám, že se najde kniha, která by Hunger games předčila. Otázkou tedy je: Povedlo to se to Divergenci ?

ZDROJ

Divergence je zařazena do prostředí dystopického Chicaga, kde je společnost rozdělena do několika frakcí. Každý, kdo dovrší 16 let je povinen si vybrat frakci a zvolit si tak, jakým směrem se bude dál odvíjet jeho život. Vybrat si musí i Beatris, která vyrůstá ve frakci odevzdaných se svým bratrem a rodiči. Na testech, které mají doporučit všem novým členům frakci, která pro ně bude nejvhodnější, Beatris nedopadne zrovna podle očekávání a tak při samotném výběru si vybírá frakci, která se jí zdá nejbližší. Která to je vám však prozrazovat nebudu.

Já osobně jsem k Divergenci přistupoval s velkým opovržením. Jak už jsem psal v úvodu recenze, knih, které byly spojovány s Hunger games je přehršle a žádná si to podle mě nezaslouží. O to víc mě rozčilovalo, že Divergence dostávala stále více a více fanoušků, kteří tvrzení, že Divergence se Hunger games vyrovná, jen a jen potvrzovali. Musel jsem se tedy pustit do čtení, abych si mohl udělat svůj objektivní názor a mohl tak dílo Veronici Roth trošičku pošpinit. O to víc mě zarazilo, když jsem zjistil, že to prostě nemohu udělat.

ZDROJ
Samotné téma pěti frakcí mě moc nezaujalo. Už od začátku mi to přišlo jako špatný nápad a navíc mě rozčiloval fakt, že jakmile jste v jedné frakci, musíte se chovat jako všichni v ní. Tohle jsem však brzy přešel a dostal jsem se k místu, kdy začíná Beatris svůj výcvik v jedné s frakcí a seznamuje se nejen s prostředím, ale i s lidmi, kteří si zvolili stejnou z frakcí. Na tomhle stojí veškerá má obliba k Divergenci. Zatímco v Hunger games jde o akční scény v Aréně smrti, v Divergenci vše stojí na zvláštnosti výcviku a především na dialozích mezi postavami. Samotná akce přichází až na posledních několika málo stránkách a navíc nechává otevřenější konec pro další pokračování. Jak jistě víte, Divergence je první z trilogie s názvem "Povstalecká trilogie".

Postavy v Divergenci jsou různorodé a co člověk, to jiný charakter. Postavy, které byly napsány tak, aby jste si je oblíbili jsem si oblíbil a ty, které byly předurčeny k tomu, aby byly nenáviděny jsem vážně nesnášel. Veronica Roth ukázala, že i ve svém mladistvé věku má talent na psaní a co víc, nebojí se ve svých knihách zabít jednu z postav, která patří mezi hlavní. Za což u mě získává plus, protože takovéto nečekané scény ve mě probouzejí mojí emotivní stránku.

Mimo jiné jsem si po dočtení knihy neprodleně pustil film, který vešel do kin v letošním roce 2014 a byl režírován  Neilem Burgerem. V době kdy na film koukám se dá říci, že obsazení je hvězdné. Roli Beatris získala Shailene Woodley, kterou má spousta z nás jistě v paměti s rolí Hazel Grace ve filmu Hvězdy nám nepřály, který je natočen dle stejnojmenné knihy od Johna Greena. Mimo této, dnes již hvězdné herečky, si ve filmu zahrál i Ansel Elgort, který si také zahrál ve snímku hvězdy nám nepřály, dále pak Kate Winslet a spoustu dalších. 

S filmem jsem měl chvilku problémy, protože Shailene Woodley jsem již viděl hrál mileneckou dvojici právě s Anselem Elgortem, který zde hraje jejího bratra a pak i s Milesem Tellerem ve filmu "Kouzlo přítomného okamžiku." To bylo asi nejdivnější, protože zatímco v předešlém filmu spolu ztvárnili mileneckou dvojici, zde jsi jdou po krku, protože Miles Teller si v Divergenci střihl roli nepříjemného Petera. 

ZDROJ
Jak to ovšem bývá, film se knize nevyrovnal. Nevím, čí to bylo vinou, ale něco mi tam nesedělo. Film je jistě dobře režírován a herecké výkony jsou skvělé. Dokonce se ani tak moc neodlišuje od své knižní předlohy. Chyba nejspíš bude v tom, že se mi nelíbilo zobrazení některých výcvikových metod a především vytvořená podoba jámy se mi nezamlouvala. Jsou to však jen drobnosti a film jsem si v podstatě užil.

Abych to tedy shrnul. Divergence nepředčila Hunger games, ale zařadila se těsně za ní. Sice jsem přečetl zatím jen první díl Povstalecké trilogie, ale budu stále trochu skeptický a řeknu, že předpokládám, že Divergence bude nejlepším dílem této série a zařadí se tak na druhé místo v mých dystopických světů. Knihu bych doporučil všem, kteří rádi dystopie a nebo mají stejný postoj ke čtení Divergence, jaký jsem zastával i já před tím, než jsem knihu přečetl. Těším se až se začtu do dalších dílů a trochu jsem musel přehodnotit má Vánoční knižní přání. :)



P.S. : Omlouvám se za neustálé srovnávání Divergence s Hunger games :)

HODNOCENÍ: 95%

Jaký máte vy názor na Divergenci? Máte raději Hunger games nebo Divergenci ?? Tohle by mě dost zajímalo, takže budu rád za každý váš názor a komentář !! :)

3 komentáře:

  1. Divergenci a Rezistenci jsem četla a upřímně mě to nijak nezaujalo. Už na konci prvního dílu jsem měla pocit, že to je prostě konec, není třeba nic víc dodávat. Konec Rezistence sice na Alianci navnadí víc, ale prostě u mě ne. Celá myšlenka divergentních lidí mi přijde nedotažená a místy zmatená. Takže určitě Hunger Games, které je pro mě více akční - první díl hlavně, ve třetím díle pak zbožňuji politiku a ve výsledku klidného vyústění rozkolu jestli Peeta, nebo Hurikán. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s tebou. Hunger games je stále o něco lepší, ale mě opravdu Divergence překvapila. I když některé smýšlení postav v Divergenci mi přišlo přihlouplé. Co se Posledního dílu HG týče, ten rozkol, o kterém mluvíš, mě vážně rozčílil. Nebyl jsem s tím vůbec spokojen :D

      Vymazat
  2. Tak já tedy byla popravdě zklamaná.. I když já vlastně nic moc nečekala, takže mi to bylo víceméně fuk. Nikdy jsem se příliš nehrnula do toho, abych si Divergenci přečetla. Bůhví proč mě prostě od začátku nezaujala a pak už mi přišlo moc pozdě na to ji číst (já vím, to je objektivně blbost, Hobita jsem také četla až teď a zamilovala si ho, ale znáš to...). Nečetla jsem Hunger Games (chystám se na to, snad se mi to bude i líbit), takže jsem neměla moc s čím srovnávat, ale přesto mi to přišlo takové.. já ti nevím, prvoplánové? ta přítomnost frakcí mě naopak zaujala, přišlo mi to takové super dystopické a futuristické, jako by taková trošku satira na společnost a její zvyklosti a slabosti... ale jinak byl ten příběh takový chabý... viděla jsem vlastně první film a ten se mi líbil, tak sem si řekla - ok, přečtu si to.. ale nezaujalo mě to ani natolik, abych napsala recenzi nebo se chystala na zbytek série... a ještě - ty střílečky ke konci, kdy si bratr najednou uvědomí, že byl obelhávám, umře mamka a pak i táta.. tak to je celkem.. přehnané? :D nojo, docela jsem to zepsula.. ale nevadí, zkrátka mi tahle kniha nesedla.. a to se prosím pěkně autorka jmenuje jako já! :)

    OdpovědětVymazat