středa 17. prosince 2014

Muži, kteří nenávidí ženy ( Stieg Larsson)

Nakladatelství: Host
Počet Stran: 536
Vydáno v ČR: 2008

"Muži, kteří nenávidí ženy" je knihou, která v České Republice rozpoutala žádost po Severských detektivkách. Švédská detektivní série Milénium, rozpoutala vlnu šílenství nejen ve Švédsku a České Republice, ale stala se vysoce žádanou a úspěšnou po celém světě. Já jsem se konečně dostal k jejímu přečtení a po mnoha a mnoha severských krimi, které jsem přečetl se cítím býti zmaten.

Novinář Mikkael Bloomkvist je spolu vlastníkem časopisu Milénium, který vlastní se svými dvěma kolegy. Po prohrané kauze proti  Wennerstömovi je Mikkael odsouzen k 3 měsícům odnětí svobody a k vysoké pokutě. Vzápětí má však nabídku nové práce. Nechá se najmout Henrikem Vangerem, který mu vypráví svůj životní příběh a za vyřešení případu nabízí obrovskou částku peněz. Případ to ale není jednoduchý. Kromě sepsání kroniky rodu Vangerových se má pokusit přijít na kloub záhadnému zmizení Henrikovi neteře Harriet. Od tohoto nenadálého zmizení uběhlo však téměř 40 let. Všechny stopy byly několikrát prověřeny a Harrietin případ byl uzavřen jako...vražda.

K Miléniu jsem přistupoval velmi opatrně. Když má kniha takové nálepky jako právě tato knižní série, nevím co od nich očekávat. Většinou mám přehnaná očekávání a po dočtení knihy přichází zklamání. A zde přichází ten, pro mě, zásadní problém. Tahle kniha si opravdu zaslouží všechen ten ohlas a chválu, kterou má, ale nedokážu přesně říci proč. Nevím, zda je to autorovou inteligencí, kterou dává najevo snad v každé řádce této knihy, nebo je to skvěle vykonstruovanou kostrou příběhu? Upřímně vážně nevím, ale hlavně že to funguje.
              
Velkou roli v celém příběhu ztvárňuje i punková hackerka Lisbeth Salanderová, která k této sérii jistě přitáhla několik čtenářů. Pro mě byla také jedním z hlavních důvodů, proč jsem se pustil do této knihy. Její asociální postavení a sarkastické, místy až ignorativní, chování mě sice trochu překvapilo, protože jsem čekal, že půjde o mladou sebevědomou hackerku, která bude trochu více komunikativní, než ve skutečnosti byla. Ale asociální Lisbeth je několika násobně zajímavější, než takovou, jakou jsem si jí představoval. 


Takže pokud máte doma knihu Muži, kteří nenávidí ženy a stejně jako mě vám leží nepřečtena v knihovničce, určitě po ní sáhněte. Dostane se vám kvalitního detektivního příběhu z mrazivého Švédska s narůstajícím napětím. Pokud si v takovýchto knihách libujete a nevadí vám pomalejší rozjezdy, asi tak 100 - 150 stránek, které jsou ovšem důležité, Muži, kteří nenávidí ženy je knihou právě pro vás.

Hodnocení: 92%

Předpokládám, že většina z vás Milénium již četlo. Najde se někdo, komu postava Lisbeth Salanderové spíše vadila a z knihy by jí raději vyškrtl ?? A jak se vám vlastně Milénium líbilo ?



1 komentář:

  1. Já to četla už poměrně dávno a dokonce několikrát a vážně jsem si to zamilovala... Larsson je vážně skvělý autor, příliš mi nevoní novináři, ale on má skvělý smysl pro detail a pravdu, je na jeho slovech cítit, že mu na tom záleží a snaží se světu hlavně ukázat realitu a to, jak to vypadá... Dost mě mrzí, že umřel dřív, než stihl dopsal další díly.. Četla jsem i knihu, kterou napsala jeho družka a celý jeho život byl dost zajímavý :) Lisbeth jsem milovala každým coulem... Její tetování, prořízlou pusu, slabost pro pěkné ženské i chlapy, to jak byla jiná a silná a sama sebou.. Úplně jsem obdivovala, že dokázala celá ta léta mlčet a nechat lidi si myslet, že je úplně blbá, když přitom byla chytřejší než oni všichni dohromady... Tahle kniha mě vážně donutila se rozhodnout, že se naučím švédsky (no a plus Děti z Bullerbynu :D)

    OdpovědětVymazat