středa 26. října 2016

Jackaby (William Ritter)

Jackaby se v minulém roce objevil nenápadně na českém knižním trhu a rychle se stal velmi vyhledávanou knihu. Hodně tomu napomohlo označení, že se jedná o kombinaci Doktora Who a Sherlocka Holmese. Pro mě byla tato kombinace celkem nic neříkající, protože s těmito dvěma kulty nemám moc zkušeností. Pokud jsou ale tak dobré jako byl Jackaby, začnu je nejspíše v nejbližší době vyhledávat více.

Příběh této knihy je zasazen do roku 1892, kdy do New Fiddlehamu v Nové Anglii připlouvá loď, z níž vystupuje Abigail Rooková. Abigail je ve městě nová a nutně si potřebuje najít práci, aby se mohla co nejdříve ubytovat a zařídit si v této zemi nový život. Dívka však nejvíce touží po dobrodružství. Proto hned sáhne po první nabídce, která se jí namane, jako asistentka v detektivní kanceláři. 

Zde se Abigail seznamuje s R.F.Jackabym, který je více než podivný a jejich seznámení proběhne za velmi podivných okolností, ve kterém figuruje žába v akváriu a oční kontakt. Dříve než se stihnou tito dva hlavní aktéři pořádně představit, jsou nuceni vrhnout se ihned do práce. Ve městě začíná řádit sériový vrah, který rozsápává své oběti a snaží se zachytit alespoň zlomek jejich krve. Jackabyho vyšetřování je však více než podivné. Ještě aby ne, když se jedná o vyšetřovatele paranormálních jevů, který věří na všechny nadpřirozené bytosti, které jistě mohou i za aktuální vraždy, kterých nadále přibývá.

K Jackabymu jsem přistupoval velmi obezřetně. Několikrát jsem ji již držel v ruce, že se stane mou další knihou k přečtení, ale vždy jsem ji nerozečtenou vrátil zpět do své knihovny. Nějak jsem neměl důvěru v příběh. Teď po přečtení lituji, že jsem tuhle knihu nepřečetl již dříve, protože tohle byla kniha přesně podle mého gusta.

V knize se nachází mnoho kapitol, u kterých jsem se neudržel a musel jsem se smát. Autorův smysl pro humor je především situační a velmi příjemný, takže je velká šance, že se u ní nasměje téměř každý. Děj je navíc okořeněn o detektivní příběh s mysteriózní zápletkou, který není sice moc dobře propracovaný, vraha uhodne v polovině knihy skoro každý, ale o to v této knize vůbec nejde.

Detektivní zápletka mi v Jackabym totiž přijde záměrně jednoduchá, aby nás autor lépe seznámil se svým vymyšleným světem a nezatěžoval nás složitým vyšetřováním. V tomto směru mi to přijde jako dobrý tah, protože jsem si knihu náležitě užil taková jaká byla a věřím že v dalším dílu, pokud u nás vyjde, bude zápletka promyšlenější a ne tak jednoznačná.

Mysteriózní nádech a fantaskní postavy mi v knize naprosto vyhovovaly a to samé platí i pro postavy. Všechny postavy jsou jednoduše a komplexně vykresleny, takže není složité si některou z nich oblíbit. A to nevyjímaje i postavy, které nejsou zrovna lidskými bytostmi. To souvisí s absurdními situacemi, které se v knize nachází, jako situace s kačerem, žábou a podobnými. A když jsme u toho, moc by mě zajímalo, co se stalo v kapitole 13, že musela být z knihy vyškrtnuta.

Jediné co mi na knize trochu nesedí, je to, proč se odehrává v 19 století. Pokud by se párkrát neobjevil kočár místo automobilu, tak bych vůbec nepoznal, že se nenacházíme v dnešní době. Třeba tento fakt autor využije v příštích dílech.

V celkovém hodnocení jsem nad míru spokojen. Jackaby dokáže jistě oslovit velkou skupinu čtenářů, která si jeho čtení jistě užije, jako jsem si knihu užil já. Pokud se nakladatelství Host rozhodne vydat i další knihy z této série, budu jistě jeden z prvních, který si bude chtít tuto knihu přečíst.

HODNOCENÍ: 95%  

Žádné komentáře:

Okomentovat