úterý 11. října 2016

Názorovka #5 - Jak číst klasiku?

Mnoho z Vás se jistě potýká se stejným problémem, s jakým se potýkám i já sám. Tím problémem jsou knihy, které se označují jako "klasické". Všichni jsme si asi prošli tím strašným obdobím na středních či odborných školách, kdy po nás při hodinách češtiny chtěli, aby jsme četli ty nudné knihy, o které jsem vůbec nestáli. S každou další knihou k přečtení rostla nervozita, protože závěrečné zkoušky či maturita se neúprosně blížily a s povinné četby nebyla přečtena jediná kniha.

Alespoň já jsem se s takovým problémem potýkal. Státní maturita již byla za dveřmi a moje celkové skóré přečtených knih byla 1 a 3 rozečtené. Teď když na to vzpomínám, trochu se stydím a o mnoho více se divím, že jsem prošel z literatury na výbornou. Trochu mi pomohl šťastný los, protože knihou kterou jsem si vytáhl bylo 1984 od George Orwella. Shodou náhod to byla i kniha, kterou jsem ponechal rozečtenou a v polovině ji odložil. Dalším štěstím bylo to, že jsem si všechny knihy k maturitní četbě detailně nastudovával, takže bylo jen málo věcí, na kterých mě mohla komise nachytat. To nic ale nemění na tom, že jsem ostuda a při zkoušce jsem měl srdce až v krku.

V dnešní době, kdy jsem už 6 let po maturitě a mám za sebou desítky přečtených knih, se ve mě začínají probouzet nálady, kdy si prostě chci přečíst nějakou z těch klasických knih, které jsem měl vybrané k maturitě. Co si budeme nalhávat, je to trochu čtenářská povinnost. Každý čtenář by podle mě měl mít přečtenou nějakou tu klasiku a čím více jí bude, tím lépe. 

Stále ale není jednoduché si některou z nich vybrat a začíst se do ní. Většina z těch knih jsou mnohdy zdlouhavé, nezajímavé nebo syntakticky tak složité, že se téměř nedají číst. Naštěstí jsem si vytvořil svůj vlastní postup, jak takové knihy přečíst a rozhodl jsem se, že i když to možná nebude nic objevného nebo zajímavého, podělím se s Vámi o něj. 


1/ Dobře si vyberte knihu kterou chcete číst a ujistěte se, že na daný žánr máte skutečně tu správnou náladu!

Hned první bod je ten nejdůležitější. Možná se to nezdá, ale ve "vesmíru" klasických knih, jsou obsáhnuty snad všechny žánry, na které si vzpomenete. Jsou tu knihy romantické, hororové, dystopické, knihy sci-fi/fantasy, poezie a dokonce se zde najdou i nějaké čuňačinky, a to především pro fanynky erotických románů (i když v klasických knihách to mnohdy bývá hodně perverzní až nechutné). Výběr je skutečně obrovský a nejtěžší je skutečně si vybrat. Pokud máte náladu na nějakou akci a napětí, rozhodně se nepouštějte do Anny Kareniny, která Vás umoří svými dlouhými, leč krásnými popisy, a naopak. Vybírejte proto pozorně. 

2/ Než začnete číst klasiku, musíte se ujistit, že máte dost volného času. Budete ho potřebovat.  

Druhý bod samozřejmě platí pro knihy, které jsou trochu obsáhlejší. Pokud si ke čtení vyberete Malého prince, Máj nebo Kytici, tolik času zase potřebovat nebudete, protože tyhle knihy se čtou samy. Čas si proto dělejte na knihy, které nejsou povídkové a mají hodně stránek. Hodně volného času bude potřebovat totiž na to, že se budete muset nutně začíst do příběhu. Tato taktika se mi již několikrát osvědčila a díky ní jsem schopen nějakou tu klasiku přečíst. Ať totiž sáhnu po jakékoliv klasice, mám sto chutí knihu po pár stránkách zavřít, protože mě to zkrátka nebaví. Je to všechno dáno tím, že hodně takových knih začíná složitými a hlavně zdlouhavými popisy míst, postav a prostředí, které jsou téměř nekonečné. A proto si vždy udělám hodně času, abych na jeden zátah přečetl alespoň 50 - 60 stránek, které doslova přetrpím. Pak ale náhle zjišťuji, že se mi ta kniha vlastně líbí a nebude už žádný problém, abych ji dočetl.

3/ Vytvořte si klidné prostředí a ujistěte se, že Vás nikdo nebude rušit.

Když už víme co budeme číst a uděláme si dostatek času na její čtení, je dobré si ještě vytvořit vhodné prostředí ke čtení. Klasické knihy se čtou trochu jinak, než normální beletrie, na které jsme zvyklí a z předešlého bodu víme, že budeme trošku trpět. Proto je dobré, když si tu chvíli co nejvíce zpříjemníme. Udělejte si čaj nebo kávu, zapalte si svíčku nebo udělejte cokoliv, co na Vás bude působit dobře. Hlavně se ujistěte, že Vás v té příjemné chvíli nebude někdo vyrušovat a nebudete muset odbíhat třeba umývat nádobí. To ho radši umyjte předtím. Rušivě v tomto případě může působit i HUDBA. Já jsem čtenář, který má ke čtení rád nějaký ten hudební podklad, ale u čtení klasik mě hudba hodně ruší a nemůžu se nějak soustředit. To bude nejspíše tou složitější, jazykovou stránkou.

4/ Nebojte se podívat se na filmové zpracování. Mnohdy Vás přinutí k tomu, aby jste si knižní předlohu opravdu přečetli. 

U těchto knih je to trochu jiné, než u moderních knih, které jsou zfilmované. Nemá cenu vyhýbat se všemožným spoilerům, protože se je nejspíše dozvíte v hodinách literatury. Alespoň na mé škole tomu tak bylo. Věděl jsem jak to skončí s Annou Kareninou, všichni dobře víme jak to bude s Krysařem a někdy ani v těchto knihách nejde o to, jak dopadnou. Mají totiž přinést požitek z četby a někdy přinést i mravní ponaučení. Proto nebude vadit, když se podíváte na filmová zpracování klasických děl, protože Vás možná zaujmou a přinutí Vás k tomu, aby jste sáhli po knižní předloze.

5/ Pokud se nedokážete do žádné z klasických knih začíst, zvolte si jinou variantu četby.

V dnešní době už není nutné sáhnout po fyzických knihách, u kterých by jste trávili dlouhé časy, aby jste do sebe nasákli děj a získali tak pojem o daném díle. Můžete zvolit třeba audioknihy nebo již zmíněná filmová zpracování. Na trh se začínají dostávat i komiksová zpracování klasických děl, která jsou o dost kratší než knižní verze, ale vystihují vše podstatné, co by jste o příběhu měli vědět. A ještě ke všemu jsou většinou skvěle ilustrované, takže mohou přinést i vizuální požitek.


Doufám, že jsem Vám nějakým způsobem pomohl v tom, aby jste se pustili do nějakého klasického díla a využili nějakou z mých rad. Třeba se Vám nakonec klasika zalíbí a najdete si vlastní způsoby, jak k ní přistupovat. Rozhodně to alespoň zkuste, protože některé z těch knih rozhodně stojí za to. :)


P.S. Napište, jak jste na tom s klasikou Vy. Napište třeba i to, jakou z knih jste si u maturit nebo závěrečných zkoušek vytáhli, nebo jaké si naopak vytáhnout chcete :) Můžete zanechat i nějaký typ na klasické knihy, které se Vám líbily a doporučili by jste mi je :)















Žádné komentáře:

Okomentovat