úterý 21. února 2017

Temná tání (Kate A. Boorman)

Temná tání jsou druhým dílem ze série Smrtná zima, která u nás nesklidila zrovna nejlepší ohlasy. Mnoha lidem se Smrtná zima nelíbila, protože v ní nebyla skoro žádná akce, děj se téměř celý odehrával v ohraničené osadě a autorka byla dokonce konfrontována tím, že zkopírovala námět knihy z filmu Vesnice. Kritiku sklidila dokonce i hlavní postava Emmeline, která byla některými čtenáři obviněna ze sebepoškozování, když využívala svoji nemocnou nohu jako zdroj bolesti, když se snažila soustředit. Mně osobně se první díl líbil a na jeho pokračování jsem se těšil.

Druhý díl se zdá býti úplně jinou knihou, než jakou byla Smrtná zima. Vypořádala se s nedostatkem akce a změnilo se i prostředí, ve kterém se příběh odehrává. Jediné co z prvního dílu přetrvává, jsou postavy a Emmelinina nemocná noha. V tomto díle opouštíme hradby Osady a vydáváme se s Emmeline, Matisou a Kanem na dalekou výpravu. K těmto hrdinům se ještě přidává pár dalších obyvatel osady a Matisiných společníků, kteří se všichni společně vydávají na cestu, jejíž cílem je najít Matisin lid, který musí varovat před blížícím se nebezpečím. Cestou ovšem potkávají několik lidí, kteří se pro ně mnohdy stávají nebezpečím, protože si nárokují území, na které skupina našich hrdinů vstoupila.

Emmeline a její přátele se dostanou brzy do nebezpečné situace, která je rozdělí na několik skupin a některé bude stát dokonce život. Emmeline musí sebrat všechny své síly, aby se dokázala s touto situací vyrovnat a přišla na to, jak znovu skupinu sjednotit a pokračovat dál ve výpravě. Mimo to se musí Emmeline ještě vypořádat s Matisiným bratrancem, který ji nemá zrovna v lásce a dává jí za vinu všechno, co se na výpravě událo.

Jak už si můžete z tohoto popisu všimnout, Temná tání jsou opravdu o hodně akčnější, než byla Smrtná zima. Autorka mě překvapila, jakým směrem nechala příběh ubíhat a dokázala mě několika momenty překvapit. V první chvíli se může zdát, že je děj průhledný a přesně víte, co bude následovat dál, ale zdání může klamat. Oni se ty věci vlastně opravdu stanou, ale autorka má ve zvyku věci ještě více překroutit, takže jste ve výsledku překvapeni. To jsem si na příběhu opravdu užíval.

Musím se ale pozastavit nad tím, do jakého časového období bych tento příběh zařadil. Na první pohled se zdá, že se příběh odehrává kdysi dávno v minulosti. Za to nejspíše může samotná Osada, která trochu působí jako osada mormonů. Pak se ovšem dostaneme za zdi Osady a najednou se v příběhu objeví kulomet a traktor, což mě naprosto zaskočilo, protože se mi do příběhu najednou nehodily. Takže období příběhu je nejisté. Možná dostaneme více indícií v závěrečném dílu.

Jak už bylo řečeno, i v tomto díle se setkáváme se starými postavami a moc nových do příběhu vlastně nevstoupí. Spíše se o starých postavách dozvíme něco více, takže si rozšíříme obzory o jejich osobnostech. Trochu se mi v tomto díle znelíbil Kane, který se choval opravdu podivně. Já chápu, že byl ovlivněn celou tou situací, která k němu nebyla zrovna milosrdná, ale některá jeho rozhodnutí byla prostě nesmyslná.

Trochu mě mrzí, že si autorka nechala uniknout pár věcí, které v této sérii hezky nakousla a nakonec celý potenciál hodila do koše. Mám namysli postavu Toma a jeho sexuální orientaci. Situace že žijete v uzavřené osadě s přísným režimem, kde je homosexualita zakázána a vy jste homosexuál, to by vydalo klidně na samostatnou knihu. Autorka tento potenciál ovšem zahodila a nechala ho nevyužitý. Ona vlastně celkově na Tomovu postavu zapomíná, a to i přes to, že jde možná o jednu z nejzajímavějších postav, která se v této sérii nachází. V Temných tání sice dostal trochu více prostoru, než jaký měl ve Smrtné zimě, ale i tak byl půlku knihy mimo dění. Takže se opět odvolávám na třetí díl, kde si snad užijeme Toma více.

Hlavně se mě prosím neptejte, který ze dvou dílů se mi líbil více. Absolutně se nemůžu rozhodnout, protože jde o úplně odlišné knihy. Zatímco prvnímu dílu opravdu chyběl nějaký ten akční moment, Temnému tání zase chyběla ta tíživější atmosféra, kterou měla Smrtná zima. Takže obě knihy mají své klady, ale mají i své zápory, takže jsou na tom v podstatě stejně. Proto hodnotím procentuálně stejně, jako jsem hodnotil Smrtnou zimu. Jsem zvědav, jakým směrem se bude posouvat závěrečný díl této trilogie. Určitě si ho nenechám ujít.

HODNOCENÍ: 78%






2 komentáře:

  1. Mně se teda Smrtná zima taky nelíbila, dost mě štvaly hlavní postavy a obecně nelogičnost a nedostatek pořádného napětí, i tak jsem si ale Smrtná tání přinesla z knihovny, jen stále nevím, jestli se do nich pustit. Trochu se bojím, aby to nebyla ztráta času.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, že za zkoušku to stojí. Když se nenecháš odradit prvními 50-60 stranami, než se děj dostane mimo hradby Osady, tak by sr ti to mohlo líbit, protože akce je tam opravdu o dost více, než ve Smrtné zimě. Bohužel to má pořád svoje mouchy, ale za přečtení rozhodně stojí. Alespoň tedy podle mě, kterému se Smrtná zima ve výsledku líbila. :) Držím pěsti, ať se líbí :)

      Vymazat