pondělí 20. května 2019

Město z Popela (Cassandra Clare)


Nástroje smrti nikdy nepatřily mezi ty knihy, které bych si vyloženě musel přečíst. Přesto mě kdysi tenhle boom dostihl a já si říkal, že to alespoň musím zkusit. Přečetl jsem Město z kostí a nebudu lhát, kniha se mi líbila, ale číst další díly této série, jsem neměl v plánu a nebo až za nějakou delší dobu. A ta chvíle právě asi nastala, protože jsem právě přečetl Město z popela. 

Clary Frayová se snaží zvyknout na život, který se jí právě otevřel. Z obyčejné dívky se stala lovkyně stínů, která má chránit svět před dětmi temnoty, jako jsou upíři, vlkodlaci a jiné druhy temných stvoření. Jako lovkyně stínů by měla chránit normální lidi před nebezpečím, které by mohlo přijít z jiných světů. Těžko se ale chrání a bojuje, když její matka po následcích z prvního dílu, leží v kómatu v nemocnici a Clary je tak psychicky oslabena a netrpělivě vyčkává, kdy se její matka probere z kómatu. Do toho ještě problémy s Jacem a věřte, že to stále není vše.

Jonnathan pokračuje ve svém zběsilém plánu, kterým je ovládnutí a možné zničení celého světa. Potřebuje k tomu další z Nástrojů smrti a je odhodlaný udělat vše, aby s k tomuto předmětu dostal. Naše skupina lovců stínů, které neochvějně pomáhá i nejvyšší čaroděj Magnus Bane, se rozhodnou vyrazit do boje proti Jonnathanovi a zabránit mu v krádeži dalšího z Nástrojů smrti a zachránit tak svět.

V knižním světě snad není nikdo, kdo by nevěděl, o čem se mluví, když se řekne Nástroje smrti. To série, kterou napsala Cassandra Clare, už snad nepotřebuje ani moc představovat. Ne jen že vyšla už před nějakou dobou, ale za tu chvíli získala obrovský ohlas, byl natočen celovečerní film, nyní dokonce seriál a Cassandra Clare navíc od té doby rozšířila svůj svět lovců stínu o několik dalších sérií.

Pro mě byla celkem výzva se do této série pustit. Město z kostí se mi podařilo přečíst až na třetí pokus a nějak jsem neměl v plánu v této sérii pokračovat, protože mě k tomu první díl nepřesvědčil. Pak ovšem přišlo nakladatelství Slovart s nápadem, že vydá sérii Nástrojů smrti s novými obálkami, a tak se stalo, že mi doma přistály knihy, jejichž obálky jsou natolik krásné, že jsem musel alespoň zkusit v této sérii pokračovat. Světe div se, po té, co jsem přečetl Město z popela, mám velké odhodlání, že tuhle sérii dočtu.

Město z popela má totiž něco, co Městu z kostí chybělo. Nedokážu asi přesně určit, co by to mělo být, ale druhý díl je zkrátka o něco lepší. Postavy se začínají vyvíjet a dochází k několika zásadním zvratů, které jednoznačně ovlivní následující vývoj postav a příběhu. Sice stále nějak nemůžu vystát ústřední dvojici Clary a Jace, ale naštěstí to s nimi není tak hrozné, by se to rušilo v příběhu. Jen upřímně doufám, že autorka konečně rozsekne to napětí mezi nimi a tto dvě postavy se konečně zklidní a nebudou dělat takové hlouposti, jaké dělali v tomto díle.

Celé to ale rozhodně stojí na tom, že Cassandr Clare je skutečně skvělou spisovatelkou. Ne jen, že její styl psaní je velice čtivý, ale nejde nezmínit to, jakým způsobem vytvoří a tvaruje svůj vymyšlený svět lovců stínů. Většinou v knihách nemusím politické handrkovaní, a to jak mezi lidmi, tak třeba mezi různými živočišnými druhy. U Cassandry Clare si naopak tyhle pasáže naprosto užívám. Autorka umí bravurně vytvořit a rozdělit jednotlivé kasty v příběhu a konflikty mezi nimi skvěle dovádět k dokonalosti. A to nejen v sérii Nástrojů smrti. Autorka si rozhodně zaslouží svoji slávu, protože do svého vymyšleného světa zasadila už tolik knih a přesto to není žádná nuda. Její knihy jsou plné akce a prazvláštních stvoření, ale také ukazuje to, jak důležitá je síla přátelství a lásky. To vše kombinuje do svých knih tak dobře, že se jí v tomto směru snad nedá nic vytknout. V tomto žánru je Cassandra Clare jednou z nejlepších autorek.

A ještě jednou se musím vrátit k těm obálkám, protože ty jsou naprosto dokonalé. Ne jen po vizuální stránce, ale i po tom zpracování. A to nebudu mluvit o tom, že když vyskládáte celou sérii vedle sebe, tak vám hřbety těchto knih vytvoří obrazec s lovci stínů, což se u knih vidí málokdy. Jsem neskutečně rád, že se nakladatelství Slovart rozhodlo vydat znovu tuto sérii pod svým novým labelem BOOKLAB, a jsem ještě radši, že se rozhodli právě pro tyto obálky, protože by se dalo říct, že téměř nemají v tomto žánru konkurenci.

Série Nástrojů smrti ode mě tedy ještě dostává jednu šanci a skutečně si myslím, že tentokrát se mi podaří celou sérii dočíst. Za to vděčím hlavně nakladatelství Slovart, protože kdyby mi tyto knihy nezaslalo jako recenzní výtisk, nejsem si jistý, jestli bych se do této série opět pustil. A jak to tak vypadá, asi bych o dost přišel. Pokud jste také sérii Nástrojů smrti odsoudili hned na začátku, tak jí zkuste dát novou šanci a třeba začněte hned s knihami nakladatelství Slovart. Tahle série má zatím vzestupnou tendenci a co ví....v knihovničce vypadá naprosto dokonale :)

HODNOCENÍ: 87%


Za poskytnutí recenzního výtisku převelice děkuji nakladatelství SLOVART. :)










3 komentáře:

  1. Nástroje smrti mě sice zaujaly, ale stejně jako u tebe to nebylo něco co bych si musela nutně přečíst, tak uvidím třeba se k sérii taky jednou dostanu. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud Young adult patří mezi tvoje žánry, tak si myslím, že v sérii stojí za to pokračovat :)

      Vymazat
  2. Though around interpersonal sciences study starting backdrop info could mixture on the novels critique part of that pieces of paper, primary historical past material really deemed an alternative on a detailed assessment together with functionality involving important researching booklets. https://imgur.com/a/ntoH57e https://imgur.com/a/csQH09d https://imgur.com/a/gX03rSr http://xqyu57y042.dip.jp https://imgur.com/a/QIpbiVi http://6lsqtabuvv.dip.jp https://imgur.com/a/nmCbtWm

    OdpovědětVymazat