neděle 10. ledna 2016

Dívka ve vlaku ( Paula Hawkins )



Dívka ve vlaku přišla na český trh jako nový bestseller a ihned se stala nejdiskutovanější knihou internetu. Kniha sklízela a i nadále sklízí rozporuplné ohlasy a mnoho čtenářů k ní tak přistupuje velmi obezřetně. Já jsem se rozhodl tuto knihu "přečíst" ve formě audioknihy a nemohl jsem se rozhodnout lépe.

Tato kniha vypráví příběh tří žen, které toho spolu nemají zdánlivě nic společného. Osud si však trochu pohraje s jejich osudy a tyto rozdílné ženy spojí dohromady. Hlavní postavou je zde Rachel. Obtloustlá alkoholička, která žije v podnájmu u své kamarádky a právě přišla o práci. To však nemůže své kamarádce říct, a tak každé ráno odchází z domu a odjíždí vlakem do Londýna, aby nevzbudila ve své kamarádce podezření. Vlak každé ráno zastavuje u jistého návěstidla a přichází Rachelina chvíle. Každé ráno totiž sleduje manželský pár, jak žije své dokonalé životy. Nezná je, ale přesto si je pojmenuje. Dává jim jména Jason a Jess a z nevinného snění se stává obsese.

Jednoho rána se však Rachel stane svědkem něčeho, co by mohlo souznění tohoto páru překazit. Následně po této situaci se Rachel dokonce dočte v novinách, že Jess (vlastním jménem Megan), zmizela a její manžel žádá o pomoc při pátrání. Rachel se rozhodne jít na policii, ale jako alkoholička je nedůvěryhodná a její svědectví nehraje v případu žádnou roli. Rozhodne se tak pátrat na vlastní pěst.

Ne méně důležitou roli v této knize sehraje i Anna, která je stávající manželkou Rachelina bývalého muže, Toma. Anna s Tomem bydlí nedaleko domu, kde žije Jason s Jess. V domě, kde s Tomem dříve bydlela Rachel. Nenávist mezi Rachel a Annou se tak stále prohlubuje.

Anotace této knihy je velmi lákavá. Kdo někdy z vlaku nepozoroval nějaké lidi a nepomyslel si, jaké asi vedou životy. Já osobně takové myšlenkové pochody mám, a tak pro mě tahle kniha byla jako dělaná. Autorka vybudovala zajímavé charaktery, které jsou po většinu času nesympatické, ale tak nějak to k nim a jejich osudům patří. Působí tak reálně. S těmito charaktery se podařilo Paule Hawkins vytvořit dobře vybudovaný psychologický thriller, který rozhodně stojí za to číst.

Velkého potenciálu této knihy si všimla i česká vydavatelství audioknih a vydala tak audioknihu, která podle mého stojí za zmínku více, než samotná kniha. Samotný styl psaní vybízel k audioverzi a stejně jako je kniha vyprávěna ze třech pohledů (Rachel, Megan, Anna), tak i audioknihu načetly tři interpretky. Těchto rolí se ujali Petra Špalková jako Rachel, Tereza Bebarová se ujala role Megan a Anniny pasáže načetla Lucie Pernetová.

Pro všechny tyto interpretky to nebyla první zkušenost s načtením audioknihy a na výsledném produktu je to jasně znát. Všechny tři tyto dámy podávají skvělé a procítěné výkony, které podtrhují už tak silné charaktery. Nechybí samozřejmě ani hudební podtext, který napomáhá v orientaci mezi kapitolami a samozřejmě nemůžou v této knize chybět ani zvuky, které symbolizují příjezd vlaku.

Zda stojí tato kniha za přečtení nevím, protože by mohl někoho odradit pomalejší začátek. Určitě však stojí za poslech. Skvělé zpracování od vydavatelství OneHotBook a skvělé výkony všech interpretek měly za následek, že po poslechnutí poslední kapitoly jsem měl v těle neklid a nad knihou jsem ještě dlouho přemýšlel.

Hodnocení: 85%

Ukázku z této knihy si můžete poslechnou na www.onehotbook.cz


2 komentáře:

  1. Já se na audioknihy většinou nedokážu moc soustředit, ale tvoje recenze zní tak lákavě, že bych si Dívku ve vlaku nejradši hned poslechla :) Sice jsem ji už četla, ale klidně bych si ji zopakovala v jiné formě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se u audioknih také nikdy nemohl soustředit, ale tahle mě strhla natolik, že jsem ji vnímal při jakékoliv činnosti. Rozhodně doporučuji, i když jsi už četla :)

      Vymazat