neděle 28. února 2016

Očistný obřad (Mark T. Sullivan)

Můj příběh ožívá. Jmenuji se Diana Jackmanová, ale poslední dobou si říkám Malá Vrána, což je jméno, na které jsem byla zvyklá v dětství. Teď mám sama děti a zabývám se vymýšlením ekologického softwaru. Kromě toho jsem lovkyně, přesněji řečeno lovkyně jelenů a ještě přestěji stopařka. Možná se ptáte, jak se v dnešní době může žena stát stopařkou a já vám odpovím: jsou za tím má matka, otec a prastrýc. Kdybyste se zajímali, proč jsem skoro patnáct let nic nestopovala, odpověď by zněla stejně. A po případném dotazu, jak jsem se připletla ke strašlivým říjnovým událostem, bych vám řekla, abyste se posadili a poslouchali.

Toto je úvodní odstavec, který čtenáře přivítá hned v první kapitole a můžete tento úryvek najít i na zadní straně přebalu. Možná si říkáte, proč jsem použil tento úryvek a nepopsal jsem svými slovy příběh knihy, jak jste na to u mě zvyklý. Odpověď je naprosto jednoduchá. Tahle kniha je tak "komplikovaná", že by se mi příběh popisoval velmi těžce, abych něco neprozradil a další možností bylo video, kde bych knihu zrecenzoval, ale to by možná dopadlo ještě hůře, než kdybych se to pokusil sepsat. Proto jsem použil tento úryvek, který říká poměrně dost a poměrně slušně láká k přečtení.

Pojďme si tedy alespoň ve zkratce říci, o čem Očistný obřad je. Příběh vypráví o Dianě Jackmanové, manželce, matce a dceři, které v žilách koluje indiánská krev. Diana v mládí byla stopařkou a lovkyní jelenů, k čemuž jí přivedl její otec a prastrýc. Nyní už je Diana dospělá a musí se vyrovnávat s manželskou krizí, a nenapadne jí nic jiného, než se přihlásit k osmičlenné lovecké skupině, která plánuje lovit v Britské Kolumbii, běloocasé jeleny. 

Lov má trvat deset dnů, které měli být pro všechny účastníky příležitostí ukořistit nějakou tu trofej, anebo si odpočnout od hluku měst či se vrátit ke svým kořenům. Těchto deset dnů se však velmi rychle stává hororem, když je Dianou nalezen jeden člen skupiny, který je přivázán za nohy na stromě, má skalpovanou část hlavy, díru v zádech a soví pírko v ústech. Ve skupině začne panovat hrůza a obavy, které jsou jistě na místě, protože pomoc je daleko a mimo dosah, komunikační prostředky nefungují a obětí pomalu přibývá. Zdá se, že z lovců se stává lovná zvěř a vrahem může být kdokoliv.

Možná se mi nepodařilo tento popis napsat dosti přesvědčivě, aby jste si knihu přečetli. Napíšu to tedy jednodušeji. Přečtěte si ji, protože tato kniha je vážně dobrá. Hutná a tíživá atmosféra, dobře vykreslené charaktery, zasněžené pláně, příjemné popisy okolí a vraždící "monstrum" v zádech. To vše se v Očistném obřadu prolíná, a jako bonus dostanete pohled do indiánské kultury a rodinné drama. 

Očistný obřad je knihou, která v sobě nese popisy zasněženého prostředí, které mi připomínali knihu Dcera sněhu, podobnou situaci, a teď mě nechytejte úplně za slovo, z knihy Deset malých černoušků od Agathy Christie, a to vše zabalené do thrillerového hávu, potřísněného krví. Pokud tedy uvažujete nad tím, zda si tuto knihu přečíst, už neváhejte, protože i když jde o knihu, která v České republice vyšla v roce 1998, má rozhodně co nabídnout. 

HODNOCENÍ: 85%

Žádné komentáře:

Okomentovat